Anders kijken naar psychische problemen

Al meer dan een halve eeuw wordt er binnen de ggz gewerkt aan de hand van beschrijvende classificaties en stoornissen. Zoals de DSM (5e editie inmiddels) en de ICD (11e editie). Hoewel classificaties nuttig kunnen zijn voor het bieden van een gemeenschappelijke taal en het standaardiseren van communicatie, erkennen meer en meer professionals ook de tekortkomingen ervan.

Het probleem van stoornissen
Niet alleen is het aantal classificaties de afgelopen decennia verviervoudigd, door de focus op standaardiseren en labelen wordt ook vaak de aandacht voor het specifieke kind en de situatie uit het oog verloren. Een stoornis is een ‘ding’ geworden dat in het kind wordt gelokaliseerd en waardoor problemen gemakkelijk worden gestigmatiseerd.

Gelukkig is er de laatste tijd een toenemend bewustzijn van de diversiteit binnen stoornissen, waarbij individuele verschillen in symptomen en respons op behandeling sterk kunnen variëren.

Dit heeft geleid tot meer aandacht voor persoonsgerichte en transdiagnostische benaderingen, waarbij de focus verschuift van universele stoornissen naar individuele klachten en gemeenschappelijke mechanismen.

Het vaststellen van een stoornis is geen eindpunt, maar een begin: waar heeft dit specifieke kind in deze context last van en hoe kunnen we in deze specifieke situatie handelen?

Programma

Wat betekent het als je ADHD hebt?

Adriaan Kievit en Rianne van de Weitgraven

Wat betekent het als je ADHD hebt?

Als Susanne op 18-jarige leeftijd in zorg komt bij Rianne, vertelt ze dat ze op 6-jarige leeftijd is onderzocht door Adriaan. Hij heeft destijds aangegeven dat haar informatieverwerking anders verloopt dan die van de meeste kinderen én daar een naam aan gegeven: een kinderpsychiatrische classificatie aan verbonden. Als Susanne twaalf jaar later bij Rianne komt wil ze onder meer graag weten in hoeverre zij nou werkelijk verschilt van leeftijdgenoten. (Rianne verricht verklarende diagnostiek bij haar, waarna er behandeling bestaande uit individuele therapie en systeemtherapie wordt aangeboden.)

In hun presentatie vertellen Rianne en Adriaan over hoe ze in 2023 samen met Susanne en haar ouders op de diagnostiek en behandeling hebben teruggekeken. Hoe hebben Susanne en haar ouders de diagnostiek, de ADHD-classificatie en de behandeling beleefd? Welke betekenis en invloed hebben de ADHD-classificatie op het zelfbeeld en de ontwikkeling van Susanne’s identiteit gehad?  Rianne en Adriaan zullen tevens ingaan op hoe zij daar samen over nagedacht hebben en hoe zij op hun traject met Susanne en haar ouders terugkijken.

Een artikel dat Rianne en Adriaan over hun werk met Susanne en haar ouders hebben geschreven is eerder dit jaar zowel in Kind & Adolescent Praktijk als in GZ-Psychologie verschenen.

De invloed van classificaties op de ontwikkeling van kinderen en jongeren

Branko van Hulst

De invloed van classificaties op de ontwikkeling van kinderen en jongeren

Kritiek op stoornisdenken in de psychiatrie is zeker niet nieuw. Juist omdat deze kritiek al lang bestaat en toch maar moeizaam haar weg vindt naar een andere professionele praktijk, heeft Branko van Hulst – samen met collega’s – een nieuw term geïntroduceerd: stoornisme. We denken over psychisch lijden, onbedoeld en onbewust, veelal in termen van stoornissen van individuen. Hierdoor verwaarlozen we structureel de context van psychische problemen, maar paradoxaal genoeg ook het persoonlijke verhaal.

In zijn presentatie schetst Branko van Hulst eerst kort de probleemstelling, waarna we aan de slag gaan met aanknopingspunten voor verandering. Uiteindelijk zoeken we naar ruimte in ons denken en handelen, ruimte die recht doet aan de complexiteit, gelaagdheid en contextgebondenheid van psychisch problemen bij kinderen en jongeren.

Een ontwikkelingsgericht perspectief op persoonlijkheidsproblemen bij jongeren

De adolescentie is een kwetsbare en tegelijk ook kansrijke levensfase. Zorgvuldige diagnostiek en indicatiestelling zijn van belang vanwege de identiteitsformatie als kern-ontwikkelingstaak, de mogelijkheden van vroegtijdige interventie en het kunnen beperken van de gevolgen van psychische aandoeningen. Tegelijkertijd is het belangrijk om alert te zijn op ‘overdiagnostiek’, de formatie van een ziekte-identiteit en de rol die de maatschappelijke context speelt in het vormen van de persoonlijkheidsontwikkeling.

Tijdens haar lezing zal Nagila Koster een ontwikkelingssensitief model presenteren. Dit model heeft naast het in kaart brengen van de symptomen, aandacht voor adaptief functioneren, dispositionele trekken, de karakteristieke manier van omgaan met uitdagingen en tegenslagen in het leven en de betekenisverlening hiervan in de vorm van het persoonlijk narratief. Dit narratief zal in het bijzonder centraal staan, zowel als reden van kwetsbaarheid, als ook als bron van veerkracht. 

Een netwerkbenadering van angst en depressie bij jongeren

Angelique Cramer

Een netwerkbenadering van angst en depressie bij jongeren

De afgelopen decennia aan onderzoek hebben niet opgeleverd wat men had gehoopt: één eenduidige oorzaak van psychische aandoeningen. Natuurlijk zijn er factoren die bepaalde jongeren kwetsbaar maken voor het ontwikkelen van psychische problematiek, denk aan de gevolgen van de corona-pandemie. Het is alleen onvoldoende aangetoond dat dergelijke factoren ook volledig kunnen verklaren waarom een jongere psychische problemen krijgt. De hamvraag is dan: hoe ontstaat een psychische aandoening mogelijk dan wel?

De netwerkbenadering beantwoordt die vraag als volgt: symptomen van bijvoorbeeld depressie kunnen elkaar – onder invloed van bijvoorbeeld externe prestatiedruk – ‘aansteken’ zodat bijvoorbeeld slecht slapen leidt tot vermoeidheid; die vermoeidheid resulteert in concentratieproblemen en verminderde schoolprestaties; met als gevolg een sombere stemming en schuldgevoelens. Deze symptomen en allerlei beïnvloedende factoren vormen zogezegd een netwerk. Deze netwerken kunnen er per persoon heel anders uit zien en laten daarmee ruimte voor het individuele verhaal van de jongere.

Het netwerk en bijbehorende kwetsbaarheden leren kennen, is dan ook vanuit de netwerkbenadering een belangrijke taak bij het diagnosticeren en behandelen van jongeren. 

Handelingsgerichte diagnostiek: hoe ga je om met de vraag naar een label?

Noëlle Pameijer

Handelingsgerichte diagnostiek: hoe ga je om met de vraag naar een label?

Ouders, leraren en leerlingen vragen zich vaak af of er sprake is van een bepaald label en zien de bevestiging van deze vraag als een waardevol antwoord. Dit is echter helaas zelden het geval. Een label is snel geplakt, maar moeilijk te verwijderen. Vaak erkenning op korte termijn en ellende op lange termijn. Daarom is het motto van de presentatie van Noëlle Pameijer: aanzienlijk minder labels, zonder het kind met het badwater weg te gooien. Ofwel ‘geen label, tenzij…’

Hoe weeg je samen met kinderen en jeugdigen, ouders en leraren de vele nadelen af tegen de mogelijke voordelen? Hoe buig je een vraag naar ADHD, ASS, ODD, lage intelligentie, dyslexie of dyscalculie om naar de vraag wat het kind nodig heeft? Hoe bespreek je de rol van de context met betrokkenen? Hoe voorkom je als professional bij te dragen aan ‘child-blaming’? Welke praktische visualisaties helpen hierbij? Deze vragen komen – geïllustreerd met praktijkvoorbeelden – aan bod in haar lezing. 

visibility Klik op een presentatie voor de samenvatting.

Online-congres

Dit congres wordt online (on demand) aangeboden. 

Na inschrijving ontvangt u – op werkdagen – binnen 24 uur een email met inloggegevens.

U kunt de presentaties 8 weken lang  – op een zelfgekozen moment en in uw eigen tempo bekijken.

U hoeft het congres dus niet in een dag te volgen.

Sprekers

drs. Adriaan Kievit

Adriaan Kievit is kinder- en jeugdneuropsycholoog en klinisch psycholoog. Hij is werkzaam in een eigen praktijk binnen Jong Lorentz. Daarnaast geeft hij les over kinderneuropsychologie bij de RINO Groep en RINO Amsterdam.

drs. Rianne van de Weitgraven

Rianne van de Weitgraven is klinisch neuropsycholoog en verbonden aan Reinier de Graaf Gasthuis. Daarnaast doet zij promotieonderzoek aan het Amsterdam UMC naar speelsheid en geeft zij les over neuropsychologie bij de RINO Groep en RINO Amsterdam.

dr. Branko van Hulst

Branko van Hulst is kinder- en jeugdpsychiater en senior onderzoeker bij LUMC Curium. Hij houdt zich bezig met de impact van psychiatrische classificatie op kinderen en jongeren. In 2023 introduceerde hij met collega’s de term stoornisme om een naam te geven aan een hardnekkig, maar slecht zichtbaar probleem in de psychiatrie.

drs. Noëlle Pameijer

Noëlle Pameijer is als school-, gz- en kinder- en jeugdpsycholoog werkzaam bij Stichting Elan in Onderwijs en samenwerkingsverband Passend Onderwijs Unita. Daarnaast geeft zij trainingen en lezingen over handelingsgericht werken, diagnostiek en arrangeren (HGW, HGD en HGA).

dr. Angelique Cramer

Angélique Cramer is als universitair hoofddocent werkzaam op de afdeling Psychiatrie van het Amsterdam UMC. In deze rol doet zij onderzoek voor het Centre for Urban Mental Health naar netwerkmodellen en complexe systemen als mogelijk verklarings- en interventiemodel voor psychische aandoeningen zoals depressie, angst en verslaving.

Accreditatie

Doelgroep

Kinder- en jeugdpsychologen, (ortho)pedagogen, klinisch psychologen, therapeuten, psychiaters, verpleegkundig specialisten, leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, onderwijsbegeleidingsdiensten en iedereen die te maken heeft met kinderen en jongeren met psychische problemen.

Accreditatie

Accreditatie wordt aangevraagd voor kinder- en jeugdpsychologen (NIP), orthopedagogen (NVO) en klinisch (neuro)psychologen (FGzPt). Jeugdprofessionals kunnen vanwege de accreditatie bij NVO/NIP hun deelname ook opvoeren bij de SKJ.

Accreditatie

De FGzPt heeft het congres met 5 punten geaccrediteerd voor klinisch (neuro)psychologen.

NIP K&J en NVO OG hebben het congres als volgt beoordeeld:

  • herregistratie: 5 punten
  • opleiding – behandeling: 1,5 punten
  • opleiding – diagnostiek: 0,5 punt
  • opleiding – overig taken: 0,5 punt

 

Bij voldoende belangstelling kan er eventueel ook accreditatie aangevraagd worden bij andere registers. Heeft u hier belangstelling voor? Stuur dan een email naar info@11congressen.nl.

Voorwaarden

Voor sommige registers geldt als een van de voorwaarden voor accreditatie van een online-scholing een kennistoets na afloop. Om in aanmerking te komen voor accreditatie bij deze registers kunt u daarom na het bekijken van de presentaties een online-toets maken.

Met het met goed gevolg afronden van de toets kunt u een deelnamebewijs ontvangen en wordt uw deelname – indien van toepassing – opgevoerd bij de registers waar accreditatie is aangevraagd.

Daarvoor hebben we uw registratienummer(s) nodig. Bij inschrijving kunt u uw registratienummer(s) doorgeven. Het is belangrijk dat u (correcte) registratienummer(s) doorgeeft, anders kunnen we uw deelname helaas niet doorgeven of opvoeren. Mocht u het onverhoopt vergeten bij inschrijving, mail dan naderhand uw naam, adres, registratienummer en het betreffende congres naar info@11congressen.nl.

Deelname

Online

U kunt de onlinepresentaties op een zelfgekozen moment en in uw eigen tempo bekijken. U hoeft dus niet het gehele congres in een dag te volgen.

Na aanmelding ontvangt u – op werkdagen – binnen 24 uur een email met inloggegevens. U ontvangt daarbij ook een link om de handouts van de presentaties te downloaden.

De presentaties zijn na ontvangst van de inloggegevens 8 weken lang beschikbaar.

Deelname aan het congres kost € 279,-.

11 congressen is CRKBO geregistreerd, dus de deelnamegelden zijn vrij van BTW.

Annuleren

Door u aan te melden, gaat u een betalingsverplichting aan. Annuleren is mogelijk totdat de inloggegevens zijn verstuurd. U annuleert door een email te sturen aan info@11congressen.nl. Als de inloggegevens zijn verzonden, is annuleren niet meer mogelijk en bent u het gehele inschrijfbedrag verschuldigd.

Zie voor meer informatie de deelnamevoorwaarden.

Bij aanmelding ontvangt u een kortingcode van 20%. Hiermee kunt u een boek naar keuze kopen via de website van Hogrefe Uitgevers.

Verzending is gratis.