Woedeaanvallen, angst, frustratie, verdriet en somberheid: emotieregulatie bij kinderen en jongeren verloopt helaas niet altijd zonder problemen.
Problemen met emotieregulatie kunnen zich externaliserend voordoen als opstandig of agressief gedrag, maar ook internaliserend in de vorm van angst of depressie. In beide gevallen hebben ze vaak een enorme impact op kinderen en adolescenten en hun omgeving.
Emotieregulatie is een transdiagnostische factor die een rol speelt bij stoornissen als ADHD, autisme, selectief mutisme, gedragsproblemen, TOS of LVB.
Wat weten we over emotieregulatie bij kinderen en jongeren? Welke rol speelt emotieregulatie bij verschillende stoornissen en problemen?
Tijdens het congres gaan deskundige sprekers in op deze vragen.
- Welke gebieden in het brein zijn betrokken bij het reguleren van emoties?
- Welke rol speelt emotieregulatie in de ontwikkeling van ADHD?
- Wat weten we over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met autisme of selectief mutisme?
- Hoe kan virtual reality helpen in de behandeling van agressief gedrag?
- Hoe behandel je zelfbeschadigend of suïcidaal gedrag bij jongeren met LVB?
Programma editie 2024
Het brein en sociale emotieregulatie bij kinderen en jongeren
Michelle Achterberg
De huidige generatie jongeren groeit op in een steeds complexere en uitdagendere maatschappij. Sociale relaties bestaan vandaag de dag niet alleen in het ‘echte’ leven, maar ook online. Door de constante stroom van sociale interacties moeten jongeren zich continue aanpassen aan sociale situaties, bijvoorbeeld door het reguleren van je boosheid of verdriet nadat je bent afgewezen door iemand.
Er is nog vrij weinig bekend over hoe sociale emotieregulatie ontwikkelt gedurende de kindertijd en adolescentie – en hoe het samenhangt met de hersenontwikkeling gedurende deze levensfase. Want er verandert veel in het brein gedurende deze periode – veranderingen die gepaard gaan met specifiek ‘pubergedrag’: risico’s nemen, gevoelig zijn voor leeftijdsgenoten, drang naar sociale acceptatie.
In haar presentatie gaat Michelle Achterberg in op de veranderingen in het brein en de (typische) ontwikkeling van sociale emotieregulatie bij kinderen en jongeren. Op basis van haar onderzoek laat zij zien welke gebieden hierbij betrokken zijn, welke invloed de omgeving hierbij kan spelen en wat voor concrete handvatten dit biedt voor de praktijk.
Emotieregulatie bij jonge kinderen als voorspeller van ADHD
Nanda Lambregts-Rommelse
Kinderen met een verhoogde kans op het ontwikkelen van ADHD, zijn in de baby- en peutertijd gemiddeld genomen al actiever en exploratiever. Inslapen en doorslapen kosten doorgaans meer moeite. Vaker dan andere kinderen laten ze bozig en koppig gedrag zien.
De verzorging en opvoeding van deze energieke peuters vergt energie en geduld. Ouders met ADHD kost het gemiddeld meer moeite de emoties van hun kind aan te voelen en er sensitief op te reageren. Hierdoor kan een negatief interactiepatroon ontstaan, waarbij de peuter en de ouder onderling dwingend en/of agressief reageren om zo hun zin te krijgen. Een dergelijk negatief interactiepatroon vergroot de kans op verdere ontwikkelingsproblemen bij het kind.
Onderzoek heeft laten zien dat ouders vaardiger kunnen worden in het aanvoelen en reguleren van de emoties van hun kind door middel van een oudertraining. Emotieregulatieproblemen bij peuters van ouders met ADHD zijn daardoor waarschijnlijk een geschikt aangrijpingspunt voor vroeginterventie.
In haar presentatie gaat Nanda Lambregts-Rommelse in op de MASTER-studie. Hierin worden de effecten onderzocht van een kortdurende 1e-lijns-oudertraining voor ouders met ADHD en een ‘pittige peuter’. De MASTER-interventie helpt ouders de emoties van hun peuter beter te begrijpen en reguleren. Er zal onderzocht worden of de interventie ook op langere termijn een positief effect heeft, zoals op de verdere ontwikkeling van het kind.
Emotieregulatie bij kinderen met autisme of selectief mutisme
Maretha de Jonge
Angst is een normale en gezonde emotie en reactie op gevaar. Maar wat nu als een kind of jongere door angst volledig blokkeert? Welke rol speelt emotieregulatie hierin? En wat kan je als ouder/opvoeder doen om een kind te helpen?
In haar presentatie vertelt Maretha de Jonge over kinderen en jongeren met selectief mutisme en autisme. Autisme en selectief mutisme zijn twee verschillende dingen, maar er zijn wel enkele raakvlakken en soms gaat het samen. We bespreken wat we weten uit onderzoek naar emotieregulatie bij kinderen/jongeren met autisme die snel angstig raken of blokkeren en wat er bekend is over kinderen/jongeren met selectief mutisme.
In de onderzoeksgroep STEM van het Selectief Mutisme Expertise Centrum onderzochten we de emotieregulatie strategieën die jongeren met selectief mutisme gebruiken. Bovendien probeerden we met behulp van kwalitatief onderzoek meer inzicht te krijgen in hun eigen beleving en naar de visie van hun ouders op de manier waarop jongeren met emoties omgaan. We zullen bespreken welke inzichten dit heeft opgeleverd voor jongeren zelf, hun ouders/opvoeders en leraren, die mogelijk in het dagelijks leven van nut kunnen zijn. Tenslotte kijken we vooruit naar nieuwe ontwikkelingen en te verwachten onderzoeksbevindingen.
Emotieregulatie bij kinderen met gedragsproblemen
Sophie Alsem
Je mag niet slaan als je boos bent!’ Deze of vergelijkbare opmerkingen krijgen kinderen met agressieve gedragsproblemen vaak van volwassenen. Maar hoe kan het dat deze kinderen moeite hebben met de regulatie van hun boosheid?
In haar presentatie zal Sophie Alsem vertellen over de verschillende aspecten en moeilijkheden van emotieregulatie bij kinderen met gedragsproblemen. Zo weten we dat deze jongens en meisjes niet alleen sneller boos worden, maar ook dat als zij eenmaal boos zijn, ze minder adequate oplossingen voor hun boosheid kunnen bedenken en uitvoeren. In behandelingen voor deze doelgroep staat dan ook vaak het aanleren van emotieregulatie vaardigheden centraal.
Sophie zal jullie meenemen in de mogelijkheden voor jeugdhulp voor deze doelgroep. Hierbij zal ze onder andere vertellen over de YourSkills behandeling, welke gericht is op het actief oefenen van boosheidregulatie door middel van rollenspellen met de behandelaar of in virtual reality.
Emotieregulatieproblemen bij adolescenten met LVB
Annemarie van Vonderen
Er zijn in Nederland veel jongeren/adolescenten die worstelen met ernstige zelfbeschadiging, ernstig suïcidaal gedrag. Jezelf snijden in armen, benen, zelfs soms vaginaal, het slikken van pillen, het slikken van batterijen, hoe kun je dit gedrag nu snappen?
Ook bij adolescenten met een licht verstandelijk beperking uiten emotieregulatieproblemen zich vaak in ernstig zelfbeschadigend en suicidaal gedrag. De reguliere behandeling die aan adolescenten zonder LVB wordt geboden is niet geschikt voor adolescenten met een LVB, de behandeling die aan hen wordt geboden is vaak te abstract, te moeilijk en het gaat vaak te snel. Onderbehandeling ligt op de loer!
In de VS heeft Julie Brown de DGT-behandeling op maat gemaakt voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Voor Nederland is dit vertaald door Wies van den Bosch en daarmee hebben we ook in Nederland de beschikbaarheid over een op maat gemaakt programma voor adolescenten met een LVB en ernstige emotieregulatieproblemen.
In haar presentatie gaat Annemarie van Vonderen in op emotieregulatieproblemen bij adolescenten met een LVB. Hoe deze tot ernstig zelfbeschadigend en suïcidaal gedrag kunnen leiden en wat je kunt doen vanuit een DGT-perspectief.
Klik op een presentatie voor de samenvatting.
Online-congres
Dit congres wordt online (on demand) aangeboden.
Na inschrijving ontvangt u – op werkdagen – binnen 24 uur een email met inloggegevens.
U kunt de presentaties – 8 weken lang – op een zelfgekozen moment en in uw eigen tempo bekijken.
U hoeft dus niet het gehele congres in een dag te volgen.
Sprekers
dr. Michelle Achterberg
Michelle Achterberg is universitair docent bij de afdeling Youth & Family van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze is cum-laude gepromoveerd in de ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden en haar onderzoekslijn richt zich op hersenontwikkeling en sociaal gedrag bij kinderen en jongeren.
prof.dr. Nanda Lambregts-Rommelse
Nanda Lambregts-Rommelse is klinisch neuropsycholoog en bijzonder hoogleraar Neurobiologische Ontwikkelingsstoornissen aan het Radboud UMC. Ze is verbonden aan de afdeling Psychiatrie van het Radboud UMC en Karakter, kinder- en jeugdpsychiatrie.
prof.dr. Maretha de Jonge
Maretha de Jonge is hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit Leiden. Zij is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren met ontwikkelingsstoornissen – in het bijzonder autisme spectrum stoornissen en selectief mutisme.
dr. Sophie Alsem
Sophie Alsem werkt als postdoc onderzoeker en docent bij de afdeling Pedagogiek op de UvA. Daarbij werkt ze als kinder- en jeugdpsycholoog in de GGZ bij RIOzorg. In haar promotieonderzoek onderzocht ze de werkzaamheid van de behandeling YourSkills voor agressieve gedragsproblemen.
dr. Annemarie van Vonderen
Annemarie van Vonderen is psychotherapeut en directeur Zorginhoud en ontwikkeling bij Lunetzorg. In de begeleiding van mensen met een LVB ligt haar expertise met name op emotieregulatieproblemen zich uitend in zelfbeschadigend en suicidaal gedrag en behandeling hiervan middels DGT.
Accreditatie
Doelgroep
Kinder- en jeugdpsychologen, (ortho)pedagogen, klinisch psychologen, therapeuten, psychiaters, verpleegkundig specialisten, leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, onderwijsbegeleidingsdiensten en iedereen die te maken heeft met kinderen en jongeren met emotieregulatieproblemen.
Het opleidingsniveau van het congres is hbo/wo, maar er worden geen vooropleidingseisen gesteld.
Accreditatie
Accreditatie is toegekend voor kinder- en jeugdpsychologen (NIP) en orthopedagogen (NVO). Jeugdprofessionals kunnen vanwege de accreditatie bij NVO/NIP hun deelname ook opvoeren bij de SKJ.
NIP K&J en NVO OG hebben het congres als volgt geaccrediteerd:
- herregistratie: 5,5 punten
- opleiding – behandeling: 1,5 punten
- opleiding – diagnostiek: 0,5 punt
- opleiding – overig taken: 0,5 punt
Bij voldoende belangstelling kan er eventueel ook accreditatie aangevraagd worden bij andere registers. Heeft u hier belangstelling voor? Stuur dan een email naar info@11congressen.nl.
Voorwaarden
Voor sommige registers geldt als een van de voorwaarden voor accreditatie van een online-scholing een kennistoets na afloop. Om in aanmerking te komen voor accreditatie bij deze registers kunt u daarom na het bekijken van de presentaties een online-toets maken.
Met het met goed gevolg afronden van de toets kunt u een deelnamebewijs ontvangen en wordt uw deelname – indien van toepassing – opgevoerd bij de registers waar accreditatie is aangevraagd.
Daarvoor hebben we uw registratienummer(s) nodig. Bij inschrijving kunt u uw registratienummer(s) doorgeven. Het is belangrijk dat u (correcte) registratienummer(s) doorgeeft, anders kunnen we uw deelname helaas niet doorgeven of opvoeren. Mocht u het onverhoopt vergeten bij inschrijving, mail dan naderhand uw naam, adres, registratienummer en het betreffende congres naar info@11congressen.nl.
Deelname
Online-deelname
U kunt de onlinepresentaties op een zelfgekozen moment en in uw eigen tempo bekijken. U hoeft dus niet het gehele congres in een dag te volgen.
Na aanmelding ontvangt u – op werkdagen – binnen 24 uur een email met inloggegevens. U ontvangt daarbij ook een link om de handouts van de presentaties te downloaden.
De presentaties zijn na ontvangst van de inloggegevens 8 weken lang beschikbaar.
Deelname aan het congres kost € 279,-
11 congressen is CRKBO geregistreerd, dus de deelnamegelden zijn vrij van BTW.
Annuleren
Door u aan te melden, gaat u een betalingsverplichting aan. Annuleren is mogelijk totdat de inloggegevens zijn verstuurd. U annuleert door een email te sturen aan info@11congressen.nl. Als de inloggegevens zijn verzonden, is annuleren niet meer mogelijk en bent u het gehele inschrijfbedrag verschuldigd.
Zie voor meer informatie de deelnamevoorwaarden.